Liege (Lutych) - 18.1.2014

opět to vypadá na pěkný den bez mrazu a sněhu:-D Jak jsem se již zmiňoval minule včera v sobotu jsme s kolegou jeli na výlet do Lutychu. Bylo opravdu moc pěkně, řekl bych takový první jarní den. Jasno, teplo, přes den +12°C. No ideální počasí. V 9 ráno jsme vyjeli a jelikož je to furt po dálnici, dojeli jsme do 90 km vzdáleného Lutychu za 40 minut.
Lutych (francouzky Liege), je třetí největší aglomerací v Belgii. Lutych leží v blízkosti hranic s Německem a Nizozemskem, pouhých 25 km od Maastrichtu a 40 km od Cách. Území města tak má dnes rozlohu 69 kilometrů čtverečních a žije zde okolo 200 tisíc obyvatel. Městem od jihozápadu k severovýchodu protéká v délce 12 km splavná řeka Máza. Lutych má tak díky vodním cestám a třem vodním kanálům dobré spojení s Francií, Vlámskem a Nizozemskem. Nejvýznamnějším kanálem je Albertův kanál spojující Lutych s Antverpami. Nachází se zde třetí největší říční přístav v Evropě.

Nejdříve jsme samo zas lovili nějaké to místo k zaparkování v centru. No nakonec jsme to nechali na placeném krytém parkovišti až budeme večer odjíždět uvidíme kolik penízků po nás bude automat chtít:-D
Vydali sme se prostě někam, hlavně si pamatovat kde máme auto. No měl jsem u sebe takovou tu mapu turistickou, vytištěnou z netu. Centrum města je poměrně malé, dá se tak pohodlně obejít pěšky. Procházeli kolem divadla opery, obchodů, úzkými uličkami a hle kostel
kostel Saint-Denis - součást náboženského dědictví v Lutychu,

a šli dál k řece, podél a směrem k hlavnímu náměstí Place St-Lambert (Náměstí sv. Lamberta), které prošlo nedávno rekonstrukcí. Srdcem města bývalo po staletí Place du Marché (Tržní náměstí), kterému vévodí Fontaine du Perron (Perónova kašna) mající podobu altánu a je vyzdobena plastikou tří Grácií. Pěkné, fotil jsem vše co šlo, dobrůtky ve výlohách které pak na nás čekají:-) My jsme se vydali do kopce, odkud je krásná vyhlídka do okolí. Cesta to byla nu taková do kopce, plno schodů a zafuněli jsme si, fotil architekturu, jak zde lidé bydlí a potkávali běžce jak trénují běh do kopce. :-D Na vrcholu je památník k obětem války, kochali jsme se výhledem. Zpátky dolů jsme šli po opravdu dlouhém schodišti jak je vidět v galerii. Běžci zde trénují kardio, chudáci:-P Takhle si ničit tělo a zbytečně si vyčerpávat tlukoty srdce:-D Ale zase pravda že když takhle trénují mají pak v klidu třeba ve spánku 20 či 21 tepů za minutu?:-)B-) No jasně dělám si srandu, ať si běhaj, já miluji chůzi:-D
Pak jsme to vzali kolem muzea Walonie, podívali se dovnitř a zas jak na fotkách vidno, se prostě nemazlej s ničím a asi tu nemaj pamatkáře, nakombinujou modernu do starého, no prostě bordel, žádná úcta;-) To už jsem ale říkal: Romane není čas na kávu a pivečko? 8-) Tak jsme na jednom náměstíčku zašli na kávu a pivko viz foto. Fotil dobrůtky v obchodech a vše kolem. dal jsem si skotské tmavé točené, byli k tomu i kostičky sýra. Skvělé samo i espresso. 6 euro za tuto lahodu, to pivko ovšem mně jen rozdráždilo, tím myslím dát si něco k jídlu:-D Nicméně byli jsme kousek od nejvýznamnější památky v Lutychu Cathédrale St-Paul (Katedrála sv. Pavla). No jsem podotknul ona ještě chvíli počká a zašli do boční uličky do restaurace na obídek viz foto:-D Kolega si dal Carpaccio - což je nakrájené maso hovězí na tenké plátky a podáváno za syrova v souvislé vrstvě a ochuceno nebo doplněno studenou omáčkou. Já si dal salát což byl ochucený kuskus s kousky opečeného masa, kešu oříšky, olivový dip, rukola, avokádo. Dal sem si belgické světlé pivko Caulier. Skvělé. Jídlo za 12 euro. Oběd i s pivkem za 16 euro i s diškem:-D No a konečně jsme se dostali, spokojeni po obídku, do kostela.

Cathédrale St-Paul (Katedrála sv. Pavla) - nejvýznamnější církevní stavba v Lutychu. Monumentální katedrála. Původně byla ve 13. století vystavěna jako kostel, ale v 19. století byla přestavěna na katedrálu a doplněna věží. Na stavbě se tak prolíná hned několik stavebních slohů. Také interiér je velmi zajímavý, ukrývá spoustu vzácných předmětů, mezi nimiž se nachází například práce od J. Delcoura, předměty ze slonoviny či mobiliář z 19. století. V katedrále sv. Pavla je umístěna hrobka sv. Lamberta.

Po této úchvatné prohlídce jsme pokračovali dále směrem k hlavnímu nádraží, jak bude níže popsáno, velice zajímavá stavba z architektonického hlediska. Cestou jsem zas fotil a narazili na další kostel

Kostel Saint-James - asi nejkrásnější a nejpůsobivější kostel v Lutychu. Původně byl určen jako zastávka pro poutníky na cestě do Santiaga Compostella ve Španělsku. Kostel nabízí přehled o různých fázích středověké architektury. Jsou zde zbytky kostela z 12. století. Loď a sbor ukazují na pozdně gotický styl 16. století. severní vchod má renesanční sochu "Sen Jákobův". Uvnitř nádherné gotické klenby s arabesky v raně renesančním slohu. Patří k nejkrásnějším na celém kontinentu.

Ale to už sme se blížili k nádraží. Už zdálky, impozantní stavba. Při podrobnějším zkoumání opravdu působí sympaticky a příjemně. Dokončeno bylo v roce 2010. Architekt Santiago Calatrava se nechal inspirovat tzv. organickou architekturou. Což měl v plánu u nás i architekt Kaplický s návrhem knihovny. Vyrobeno z oceli, skla a bílého betonu. Monumentální oblouk 160 m dlouhý a 32 m vysoký. Náklady na stavbu 312 miliónů eur!!! Toto nádraží je jeden z nejdůležitějších uzlů v zemi a je jednou ze 3 belgických stanic vysokorychlostní železniční sítě. Vnitrostátní vlaky 200 km/h, vlaky Thalys a ICE (do Paříže, Německa, Holandka) 300 km/h. Po prohlídce jsme se vydali ještě směrem za nádraží. kde v dálce je vidět nějaká bazilika či co? na fotkách je to vidět. Zas se vydali do kopce. Na místě jsme zjistili že je to zavřené a vedle se staví co si? Jen vím, že tam bylo napsáno že tam bude i restaurace a že náklady jsou přes milión eur.
Šli jsme pak dolů já zas fotil vše kolem, prošli zas nádražím a dali se směrem k centru. Už se stmívalo a my chtěli ještě se někde zastavit na zákusek a kávu před odjezdem. No chodili jsme, chodili. S přibývající tmou totiž i houstnul počet lidi v ulicích a bylo více zalidněno nežli přes den tedy za světla:-D Až jsme narazili na jednu cukrošku kde ještě měli otevřeno a nebylo narváno. Nu na fotkách pak jsou vidět ty zázraky. Krasné a roztomilé zakončení dne. Nohy už mě boleli. Tahle tečka mě mile pohladila po duši a chuťové buňky zas vytvářeli orgasmus v mozku;-) No krasavci dortící. Ja měl s krémem uvniř a z kuliček z krému na povrrchu a kolega čokoládový. Zákusek za 4 eura. s kávou za 6 euro. Pak už jen zbývalo se rozloučit a vyrazit k autu. Automat nám to stání na parkovišti napočítal na necelých 14 eur